Aanleg Kersenbaan, fase 2

De Kersenbaan is een nieuwe weg tussen de A28 en het centrum van Amersfoort. Dit brengt verbetering in de doorstroming van het verkeer, de verkeersveiligheid en de leefbaarheid in de omliggende woonstraten. Het eerste deel van de Kersenbaan, tussen Stationsstraat en de Leusderweg is in 2000 aangelegd. Dit projectboek gaat over het deel van de Leusderweg tot de A28, waarvan de inrichting van kruispunt Roethof een belangrijk onderdeel is.

Eind oktober 2013 heeft Hegeman, in combinatie met Roelofs Wegenbouw uit Den Ham, het project Kersenbaan in Amersfoort aangenomen in opdracht van Gemeente Amersfoort. Het werk is gegund op basis van de Economisch Meest Voordelige Inschrijving (EMVI).

Het project Kersenbaan Amersfoort
In het project wordt een tunnel met een lengte van circa 300 meter aangelegd onder een nieuw te bouwen rotonde. De rotonde kruist de PON lijn 2 keer op maaiveldniveau. De toeritten naar de tunnel worden nieuw aangelegd. In totaal gaat het hier om circa 1,5 km asfaltweg voorzien van circa 1,5 km geluidsscherm. Het projectgebied ligt in het stedelijk gebied van Amersfoort, in een bestaande, bebouwde omgeving, waardoor er gewerkt moest worden in een krappe ruimte.

Geschiedenis van de spoorlijn
De spoorlijn tussen de Betuwe en Amersfoort is in 1886 aangelegd. In het verleden bestond deze verbinding uit een dubbele spoorlijn voor het fruittransport tussen Amersfoort en de Betuwe (Kesteren). Over deze spoorlijn werden onder andere kersen vervoerd. Tegenwoordig is er nog 1 spoorlijn over die bekend staat als de PON-lijn.

Fred Oosterhuis Photography heeft van de Alliantie opdracht gekregen om het gehele bouwproces in beeld te brengen. Dit heeft geresulteerd in een fotoboek.

Bouwproces Architectuur


Projectboek

‘Making of ‘ video